Andreas berättar om i den föränderliga tid vi lever i med ökade risker, klimatförändringar och lågkonjunktur:
– Det skapar en väldigt komplex situation. Sveriges överbefälhavare pratar om att förbereda oss för krig och det bedrivs aktivt spionage i vårt land - det ökar medvetenheten på ett bredare plan. Behovet att få säkerhet levererat på nya sätt ökar för svenska företag.
Nya krav och nya lösningar
För att möta moderna utmaningar ser Andreas att fokus behöver ligga på dessa fyra områden:
– Säkerhet handlar först och främst om att mitigera risker och kontinuitetsplanera, dvs att jobba förebyggande och ha en plan om det oväntade sker. Här behöver vi jobba smartare med att ställa rätt frågor, vara förberedda men inte rädda. Vi ska också koppla risker till åtgärder och underhållsplaner för att fatta kloka beslut. Vi som säkerhetsbolag behöver bli ännu vassare rådgivare till våra kunder. För att göra det behöver vi säkerställa att vi alltid är på tå och bygger kunskap kring omvärldsläge, trender och våra kunders unika situationer.
Nästa område han nämner är digitalisering där han efterlyser en balans mellan möjligheter och lagstiftning när till exempel fysisk bevakning skiftar till digital, när dataanalyser blir nyckeln till framgång och säkerhetsteknik måste integreras i företags vanliga verksamhet.
– Det är ett område där det rör sig, men inte tillräckligt fort i jämförelse med andra branscher. Hela säkerhetsplattformen är ofta ett område som hanteras lite styvmoderligt och här finns det stora vinster att göra genom att bygga det på rätt sätt.
Miljöansvar blir också avgörande, och det är nödvändigt att säkerhetsleverantörer arbetar mot hårda mål, så som Science Based Targets. Hållbarhet handlar också om att säkra verksamheten långsiktigt med en medveten planering av krishantering och kontinuitet.
Andreas påpekar behovet av att växla till elfordon och använda digitala lösningar som minskar det fysiska insatsbehovet med resor vilket leder till både lägre koldioxidutsläpp och snabbare avhjälpning till problem. I tider av lågkonjunktur krävs sist men inte minst kostnadseffektiva lösningar.
– Vi ser att kunder drar ned på bevakningen som en snabb besparingsåtgärd. Här rekommenderar jag att benchmarka gamla leverantörer. Det finns en mängd smarta lösningar, till exempel virtuella väktare eller smarta samarbeten med annan FM-personal.
”Addici är framtidens säkerhetsföretag”
Andreas berättar om hur de ser till att tjänsteerbjudanden och säkerhetslösningar utvecklas i samma takt som omvärlden.
– Det är ett ständigt pågående arbete, men jag gillar den extra utmaningen att det vi levererar hela tiden måste förändras. Vi är noga med att hålla koll på säkerhetslandskapet genom att övervaka forskning, trender och nyheter. Som organisation prioriterar vi utbildning och utveckling för våra team för att säkerställa att vi fortsätter vara säkerhetsexperter och förstår aktuella hotbilder. Dessutom har vi nära samarbeten med ledande teknologileverantörer och deltar aktivt i branschnätverk för att ligga i framkant när det gäller säkerhetslösningar.
Andreas avslutar med att han ser fram emot Addicis utveckling på säkerhetsmarknaden:
– Addici är inte störst, men vår flexibla och adaptiva strategi gör att vi kan vara snabba och erbjuda våra kunder moderna tjänster, trygghet och smarta säkerhetslösningar som möter deras specifika behov – nu direkt och i framtiden.
Sammanfattningsvis avslutar Andreas att han är stolt över hur Addici Security & Technology kontinuerligt anpassar sig till det föränderliga säkerhetslandskapet.
– I en värld präglad av digitalisering, miljöhänsyn och kostnadsbesparingar, möter vi de ökande säkerhetsutmaningarna för svenska företag. Med långsiktighet, transparens och snabba och smarta beslut ser jag att vi kan balansera både risk- och skadeförebyggande samt skadebegränsande åtgärder på ett riktigt bra sätt. Säkerhet som det borde vara, helt enkelt!